
Hoe is de oppaslijn ontstaan?
De Oppaslijn is ongeveer 150 jaar geleden ontstaan. Zo rond 1880. Nou, De Oppaslijn natuurlijk niet, maar dit is wel het jaar waarin de eerste telefooncentrales zijn ontstaan.
Telefooncentrales
Vroeger hadden deze telefooncentrales een hele belangrijke functie. Een telefooncentrale bestond uit een bedieningspaneel die handmatig bediend werd door vrouwelijke telefonistes. Klanten belden op naar de telefoniste en zij verbond ze vervolgens handmatig door met ‘de dokter’ of ‘het gemeentehuis’. Deze telefonistes verbonden dus letterlijk mensen met elkaar door een stekker in het bijbehorende contact te steken. Zo zorgde zij er iedere dag voor dat mensen met elkaar in contact konden komen. De telefonistes waren het belangrijkste onderdeel van de telefoonlijn.
Van telefoonlijn naar oppaslijn
De Oppaslijn heeft ook een belangrijke verbindende functie. Wij zijn een bemiddelingsbureau tussen ouder en oppas. Ons belangrijkste doel is om ouders in contact te brengen met lieve, betrouwbare oppassers met ervaring. Daarnaast proberen we ouders en oppassers te ontzorgen waar we kunnen. Zo zijn wij ook een belangrijk onderdeel en net als de dames in de telefooncentrale zijn wij de verbindende factor tussen vraag en aanbod. En dat doen we met heel veel plezier!
Wij zijn alleen geen telefoonlijn, maar De Oppaslijn!